avril 2020

02avr18:3021:00Conférence " Screen cultures. About technologies and practices" par Sabine HimmelsbachDans le cadre du cycle de conférences "Penser l'écran"

Plus

Détails de l'événement

Aujourd’hui, l’écran fait partie intégrante de notre quotidien, au point que son absence en deviendrait presque inconcevable. Pourtant, il s’agit d’un objet assez récent. Comment l’écran est-il né ? Quel est son avenir ? Quel rôle joue-t-il dans l’histoire des arts, des médias et de la société aux XXe et XXIe siècles ? Que nous révèle la place prépondérante qu’il occupe désormais dans l’art contemporain ? Quelle emprise l’écran a-t-il sur nos corps, nos pensées, notre perception, notre monde ?

Né du constat évident que l’écran est devenu bien plus qu’un simple support, le forum Arts, médias & société a pour objectif de s’intéresser de plus près à l’objet, de l’explorer, de le questionner aussi.

Screens are all around us. The mobile phone almost feels like an extension of the body, we view and respond to messages continuously, post images and videos, always online, always connected. The presentation will reflect life in the digital condition and the complex relationship between humans and screens by presenting examples from the curatorial practice at HeK, House of Electronic Arts Basel – from screen based works to augmented and virtual reality, where the framed world of the screen is dissolving into an immersive experience.

Since March 2012, Sabine HIMMELSBACH is the new director of HeK (House of Electronic Arts Basel). After studying art history in Munich she worked for galleries in Munich and Vienna from 1993–1996 and later became project manager for exhibitions and conferences for the Steirischer Herbst Festival in Graz, Austria. In 1999 she became exhibition director at the ZKM | Center for Art and Media in Karlsruhe. From 2005–2011 she was the artistic director of the Edith-Russ-House for Media Art in Oldenburg, Germany.

Her exhibition projects include Fast Forward (2003), Coolhunters (2004), Ecomedia (2007), MyWar (2010) and Culture(s) of Copy (2011).

2011 she curated gateways.Art and Networked Culture for the Kumu Art Museum in Tallinn as part of the European Capital of Culture Tallinn 2011 programme. Her exhibitions at HeK in Basel include Sensing Place (2012), Semiconductor: Let There be Light (2013), Ryoji Ikeda (2014), Poetics and Politics of Data (2015), Rafael Lozano-Hemmer: Preabsence (2016), unREAL (2017) and Lynn Hershman Leeson: Anti-Bodies (2018). As a writer and lecturer she is dedicated to topics related to media art and digital culture.

Œuvre analysée par Jean-Marc Arnaudé : Camille Henrot, Grosse fatigue, 2013

Abonnement / réservation : visites@casino-luxembourg.lu / +352 22 50 45

Cycle organisé en collaboration avec l’Université du Luxembourg. Partenaires : Institut Français du Luxembourg et la délégation générale du Québec à Bruxelles.

Heure

(Jeudi) 18:30 - 21:00

Emplacement

Casino Luxembourg - Forum d'art contemporain

41, rue Notre-Dame, L-2240 Luxembourg

Organisateur

Poster le commentaire

X